Podróżujesz samolotem? Dowiedz się, jakie masz prawa

Podróżowanie samolotem ma wiele zalet – możliwość pokonywania długich dystansów w krótkim czasie, wygoda i coraz częściej – niskie ceny biletów. Czy jednak zastanawiałeś się, co zrobić, gdy lot jest odwołany lub ma duże opóźnienie? Jakie prawa przysługują pasażerom linii lotniczych?

 

Kiedy mogę skorzystać z praw pasażera?

Minimalny zakres praw, określony na podstawie regulacji UE z dnia 17 lutego 2005 r, dotyczy pasażerów, podróżujących na terenie Unii Europejskiej. Dodatkowo, jeśli odlatujesz z lotniska, które znajduje się w obszarze UE (np. podróżujesz z Francji do Pekinu) lub będziesz na nim lądował (kierunek Pekin – Francja), również przysługują ci prawa pasażera linii lotniczych.

 

Do czego zobowiązany jest przewoźnik?

Jeśli twój lot zostanie odwołany lub opóźniony, przewoźnik powinien ci zapewnić wystarczającą ilość napojów i pożywienia oraz dostęp do dwóch rozmów telefonicznych, faksów lub wiadomości mailowych. Gdy okaże się, że czas oczekiwania na kolejne połączenie lotnicze, jest dłuższy niż jeden dzień, przewoźnik ma obowiązek zorganizować pasażerom nocleg w hotelu na swój koszt.

 

Czy mam prawo do odszkodowania?

Tak, przewoźnik ponosi konsekwencje finansowe, gdy nastąpi odwołanie lub opóźnienie lotu. Odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 EUR będzie uzależnione od długości podróży oraz przyczyn opóźnienia. Jeśli samolot nie wystartował z powodu złych warunków pogodowych lub złej sytuacji politycznej w kraju, nie przysługuje ci prawo do odszkodowania. Podobnie jest w sytuacji, gdy przewoźnik poinformuje cię co najmniej dwa tygodnie wcześniej o odwołaniu lotu i zaproponuje inny plan podróży. Jeśli starasz się o odszkodowanie z powodu opóźnienia lotu, przysługuje ci ono wówczas, gdy dotarłeś do miejsca docelowego z ponad 3 godzinnym opóźnieniem.

 

Czy mogę odzyskać pieniądze za bilet?

Tak. Jeśli zrezygnujesz z podróżowania samolotem zastępczym, który zaoferował przewoźnik, masz siedem dni, aby ubiegać się o zwrot kosztów biletu. Możesz również skorzystać z możliwości zmiany planu podróży. Przysługuje ci wówczas prawo do lotu w najwcześniejszym dostępnym terminie, w podobnych warunkach, jak te, na które wykupiłeś bilet. Nie musisz korzystać z linii tego samego przewoźnika, którego lot został odwołany i na który posiadałeś bilet.

 

Czy mam takie sama prawa w przypadku opóźnienia i odwołania lotu?

Większość praw pasażera linii lotniczych obowiązuje w takim samym zakresie, zarówno w przypadku opóźnienia, jak również odwołania lotu. Pamiętaj jednak, że w przypadku opóźnienia, pomoc przewoźnika jest uzależniona od długości lotu oraz czasu opóźnienia.